Coschappen is soms overleven. Soms zijn coschappen niet leuk. Maar, er zijn dingen die je kunnen helpen. Daarom wil ik jullie graag iets vertellen over een van mijn hobby’s: yoga. Je vraagt je vast af wat dat met geneeskunde te maken heeft en wat de link met coschappen is. Begrijpelijk, maar daar ga je echt achter komen. Ik neem jullie eerst mee naar een 16-jarige ik. Op die leeftijd maakte ik kennis met het fenomeen yoga. Met een vriendin samen, op vakantie, op het strand. Heel eerlijk gezegd, hoe mooi en idyllisch dit ook klinkt, ik vond het vooral hilarisch. Ik had de tranen over mijn wangen rollen van het ingehouden lachen. Ik kon me niks inbeelden in “voel de kracht van de aarde” en vond het allemaal maar zweverig

Yoga op youtube

Daar had het avontuur kunnen stoppen. Maar dat is niet gebeurd. Toen ik 19 was, wees diezelfde vriendin me op een youtube kanaal van Yoga with Adriene. Ik begon thuis in mijn kamer de yoga weer wat op te pakken. Ik was helemaal verkocht toen ik op een reis naar Azië een aantal lessen heb gevolgd op de meest prachtige plaatsen. Ik stond in 42 graden in de raarste houdingen, maar werd door de docent steeds aan het volgende herinnert: “know you can breathe through it”

Wat is yoga?

Voor degene die geen idee hebben bij yoga, het is een manier van bewegen die vooral gebaseerd is op je eigen ademhaling. Vaak zet je aan het begin van je yogales een intentie. Het is niet alleen een workout voor je lichaam, maar ook voor je geest. Tijdens de les kom je steeds terug bij die eigen ademhaling. Je kan elke keer opnieuw weer denken aan  je eigen intentie. Ik heb twee intenties die ik vaak in mijn hoofd neem: bovenstaande zin van de yogadocente in Thailand en “bedenk waarom je eraan begonnen bent”. Deze tweede lijkt vooral van invloed als je nog een ademhaling langer een bepaalde stretch probeert vast te houden, maar helpt me net als de eerste uitspraak ook veel in het dagelijks leven. 

Yoga tijdens coschappen

Neem bijvoorbeeld de OK. Je staat al een uur in dezelfde ongemakkelijke houding met een haak in je hand de chirurg van goed zicht te voorzien. Je arm verzuurt. Dan bedenk ik altijd voor mezelf: je kan er doorheen ademen. Ik let dan een paar ademhalingen heel bewust op de in- en uitademing. Zo hou ik het altijd nog een hele tijd langer uit.

“Bedenk waarom je eraan begonnen bent” helpt me ook op veel momenten. Weet je nog hoe ontzettend blij je was dat jij, uitgerekend jij (!) aan de studie geneeskunde mocht beginnen? Waarom je dokter wilde worden? Ik word meteen weer helemaal blij als ik daaraan denk. Op de momenten dat de studie of de coschappen frustrerend, zwaar, vermoeiend of zelfs niet meer te doen zijn, bedenk ik waarom ik eraan begonnen ben. Omdat ik een goede dokter wil worden. Ik wil iets betekenen. En dan een paar keer bewust en diep in- en uitademen. Of zoals Adriene zegt: breathe lots of love in and lots of love out.

Proces

Als laatste is yoga een proces. Zoals veel yogi’s op youtube zeggen: yoga is a journey. Het is belangrijk om te accepteren waar je op dit moment bent en te genieten van het proces naar de volgende stap. Deze acceptatie vind ik zelf ook heel prettig. Meestal wil je alleen maar vooruit en verder, maar juist door te accepteren dat je in de coassistenten fase zit, dat dat oké is en ervan te genieten dat jij nog af en toe tijd hebt om te lunchen, in tegenstelling tot de arts-assistenten, kan je toch veel meer aan. 

Dus haal adem, bedenk waarom je eraan begonnen bent en accepteer het punt waar jij bent in je proces. Dan kan je er weer helemaal tegenaan!